Jak dbać o bezpieczeństwo pieniędzy korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej?

 

Zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Oszuści próbują wykorzystać Twoje roztargnienie i nieostrożność. Nie daj się zaskoczyć!

Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku i w trakcie rozmowy podałeś login i hasło do swojej bankowości internetowej, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank, kliknąłeś w nieznany link lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, dla bezpieczeństwa swoich środków:

  1. Zablokuj dostępy do bankowości internetowej i mobilnej, możesz to zrobić wysyłając SMS na numer SMS Bankingu + 48 721 174 761 o treści:
    - z nr telefonu zarejestrowanego w Banku BI#identyfikator, gdzie BI – to Blokada Identyfikatora; identyfikator to login do serwisu Internet Banking. Program zweryfikuje, czy podany identyfikator jest powiązany z numerem telefonu (w Internet Bankingu, SMS Bankingu, danych osobowych). W przypadku istniejącego powiązania dostęp jest blokowany i odsyłany jest odpowiedni komunikat do Klienta;
    - z dowolnego telefonu BI#identyfikator#PESEL - gdzie BI – to Blokada Identyfikatora; identyfikator to login do serwisu Internet Banking. SMS blokuje dostęp z dowolnego telefonu.

  1. Skontaktuj się z nami pod nr telefonu:
    - 87 427 31 51 -telefon czynny w godzinach pracy Oddziału od 7:00 do 16:00;
    - telefon dyżurny 721 174 768.


URZĄDZENIA DOSTĘPOWE I OPROGRAMOWANIE

    ✔︎   Nie wolno korzystać z komputerów ogólnie dostępnych (np. w kawiarenkach internetowych);
    ✔︎   Nie wolno korzystać z niezaufanych sieci komputerowych;
   ✔︎   Należy zawsze używać aktualnego oprogramowania ochrony antywirusowej wraz z zaporą oraz aktualizować na bieżąco system operacyjny. Instalowanie i aktualizacja oprogramowania powinna odbywać się zawsze tylko ze sklepów z aplikacjami i z oficjalnych stron producentów. Prosimy nie pobierać oprogramowania z linków i innych nieznanych źródeł.

LOGOWANIE

    ✔︎    Zachowanie poufności danych do logowania. Identyfikator i hasło logowania przeznaczone są tylko dla jednej osoby. Nie wolno udostępniać identyfikatora i hasła logowania innym osobom. Przekazanie tych danych osobom trzecim naraża na ryzyko utraty pieniędzy zgromadzonych na rachunku; 
    ✔︎    Nie należy trzymać hasła logowania wraz z obiektem służącym do autoryzacji (np.: token, karta kryptograficzna, Aplikacja mobilna na urządzeniu mobilnym) w jednym miejscu; 
    ✔︎    Kartę kryptograficzną po dokonaniu autoryzacji operacji należy usunąć z komputera; 
    ✔︎    Nie wolno zezwalać przeglądarce na zapisywanie identyfikatora i hasła; 
    ✔︎    Należy pamiętać o regularnej zmianie hasła, używając kombinacji dużych i małych liter, cyfr oraz znaku specjalnego; 
   ✔︎    Nie wolno logować się za pomocą adresu lub linku przesłanego w wiadomości e-mail – adres strony logowania należy wprowadzać samodzielnie lub korzystając z odpowiedniego linku wyłącznie na stronie banku; 
    ✔︎    Nie wolno po zalogowaniu do systemu transakcyjnego odchodzić od komputera, a po zakończeniu pracy należy wylogować się i zamknąć przeglądarkę; 
    ✔︎    Przed zalogowaniem należy sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest szyfrowane – powinna się pojawić kłódka na pasku przeglądarki; 
    ✔︎    Należy sprawdzić prawidłowość certyfikatu; 
   ✔︎    Należy sprawdzić czy po wprowadzeniu i zatwierdzeniu identyfikatora został wyświetlony obrazek wybrany wcześniej przez klienta z galerii i czy obrazek zawiera prawidłowy czas wyświetlenia.

AUTORYZACJA OPERACJI

    ✔︎    W trakcie autoryzacji operacji kodem SMS należy koniecznie: 
          ₋ dokładnie zapoznać się z treścią przesłanej wiadomości SMS i upewnić się, czy treść wiadomości dotyczy właściwej operacji;
          ₋ dokładnie sprawdzić, czy w wiadomości SMS, cyfry numeru rachunku, na który jest wysyłany przelew, zgadzają się z tymi, które widoczne są na ekranie komputera. 
    ✔︎    W trakcie autoryzacji operacji autoryzacją mobilną należy koniecznie: ₋ dokładnie zapoznać się z treścią przesłanego zlecenia autoryzacyjnego i upewnić się, czy treść wiadomości dotyczy właściwej operacji.

Wiadomości e-mail i MMS

    ✔︎   Bank nigdy nie wysyła do klientów pytań dotyczących haseł lub innych poufnych danych; 
    ✔︎    Bank nigdy nie wysyła wiadomości z prośbą o aktualizację danych; 
    ✔︎    Bank nigdy nie podaje w przesyłanych wiadomościach linków do stron transakcyjnych; 
    ✔︎    Wiadomości e-mail oraz MMS nieznanego pochodzenia mogą zawierać załączniki ze szkodliwym oprogramowaniem, dlatego nie wolno ich otwierać i klikać na linki zawarte w takich wiadomościach. Linki mogą prowadzić do fałszywej strony, która ma wyłudzić dane do logowania.

NIETYPOWE ZACHOWANIE NA STRONIE POWINNO BUDZIĆ U KLIENTA CZUJNOŚĆ

    ✔︎    długie oczekiwanie na zalogowanie; 
    ✔︎    pojawiające się niestandardowo wyglądające pola; 
    ✔︎    pojawiające się dodatkowe pola formularza do wprowadzenia dodatkowych danych; 
    ✔︎    prośba o podanie hasła przy operacjach tego niewymagających.

Złodzieje mogą podjąć próbę włamania do Twojego komputera lub telefonu także wtedy, kiedy Ty nie jesteś zalogowany do banku, a np. sprawdzasz swoje maile lub przeglądasz strony internetowe.

DLATEGO 

    ✔︎    Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
    ✔︎    Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
    ✔︎    Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
    ✔︎    Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Niezwłocznie zgłoś taką sytuację telefonicznie:(+48) 828-828-828 lub (+48) 86-215-50-50 czy też osobiście w dowolnej jednostce Banku Polskiej Spółdzielczości lub Banku Spółdzielczego. Bank ponosi odpowiedzialność finansową za transakcje dokonane od momentu zgłoszenia zastrzeżenia karty.
Kartę możesz Zablokować lub Zastrzec również samodzielnie przez Bankowość Internetową albo Aplikację Mobilną - Nasz Bank.
Jak zablokować/zastrzec